woensdag 8 oktober 2014

Groen licht

Eventjes een mini-intermezzo in het trainingsprogramma afgelopen weekend. De kids verjaarden, er waren wat feestjes, een eetfestijn, het spektakel 14-18 (een echte aanrader !). De riem wat losgelaten wat eten en drinken betreft, maar toch weer flink gelopen. Een 28,5 km duurkoop werd goed verteerd en zo kwam ik op 4 dagen in datzelfde weekend toch uit op 50km.

Maar het belangrijkste nieuws is dat ik groen licht heb gekregen om 'intensief' te sporten. Bij een fietstest en medische check-up kreeg ik goed nieuws qua 'form'. Mijn huidige V02 max is uitstekend en er bestaat nog veel ruimte voor verbetering, vooral te danken aan het feit dat ik nog te veel weeg. Een waarde van rond de 65 is haalbaar, hetgeen voor een 40-er zeer goed zou zijn. De reden dat die waarde nu al zo goed is, is omdat ik sinds een jaar enkel zeer traag loop, met zeer af en toe een snelheidsprikkel.

Tijdens de fietstest bleek nu ook duidelijk een verbetering, waarbij ik 41 Watt meer trap bij de zelfde hartslag, en mijn omslagpunt nu ook 40 Watt later valt. Maar ook daar is nog heel wat marge, zodat ik met veel plezier de toekomst tegemoet kijk.

De sleutel tot succes is simpel: vermageren en de komende 4-5 maanden vooral extensief trainen (80-90% van de tijd).

Nog 4,5 weekjes tot de marathon, met deze week nog een groot kilometer-volume. Volgende week een recupweek met een 10km test-run (om de marathontijd te voorspellen) en dan nog 2 weken piek-training (met snelheidsblokjes).


Slukes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten